Jump to content

AquaForte DM-Vario vijverpompen


Kees

Recommended Posts

 

Opstelling van de pomp: 
De pomp kan zowel in een droge als in een onderwater opstelling geplaatst worden. De pomp moet bij een droge opstelling altijd onder de waterspiegel staan omdat hij niet zelfaanzuigend is. De pomp heeft een droogloop beveiliging; wanneer het water niveau lager staat dan de pomp inlaat zal de pomp automatisch stoppen na 2 minuten. Na 30 seconden zal de pomp weer proberen of er weer water is. Als er dan nog geen water is zal de pomp volledig stoppen. U kunt dit weer herstellen door de stekker uit het stopcontact te halen en weer terug te steken. Onder water moet de pomp zo opgesteld worden dat hij helder water aanzuigt. Hij mag in geen geval in de modder of direct op een zanderige vijverbodem staan. Zet de pomp op een kleine verhoging (zoals bijvoorbeeld een steen). Bij het niet naleven van deze instructies kan de filterkorf, die de motor tegen vervuilingen beschermt, verstopt raken. De rotor zal bij sterke vervuiling zwaarder lopen en als gevolg daarvan de prestaties van de pomp verminderen. In het ergste geval blokkeert de rotor en zal de pomp doorbranden. Bij een verstopping van de filterkorf is de koeling niet meer gegarandeerd wat doorbranden kan lijden. 

Prestaties: 
Een verstopte of vuile inlaat zal de prestaties van de pomp sterk verminderen. Wanneer de pomp wordt gebruikt op een vuile ondergrond, is het aan te raden de pomp te plaatsen op een verhoging, zodat het contact met vuil zo veel mogelijk wordt vermeden. Laat de pomp Niet werken/draaien, wanneer de pomp niet compleet onder water is. Dat kan de pomp beschadigen. Dompel de pomp altijd eerst compleet onder, alvorens de stekker in het stopcontact te steken. In het begin, is het mogelijk dat de pomp geen water zal verpompen, omdat er lucht in de pomp zit. Maakt u zich geen zorgen. Neem de stekker een aantal keren uit het stopcontact en plaats deze weer terug, dit zal er normaal gesproken voor moeten zorgen dat de pomp normaal zal werken. Problemen met kalkaanslag 
Wanneer u in het motorhuis of op de rotoreenheid kalk aantreft, dan wordt de pomp tijdens het gebruik te heet! Kalk zet uit boven een temperatuur van 55 °( . Bij voldoende doorstroming zal de pomp door het water gekoeld worden en kunnen dergelijke temperaturen niet voorkomen. Is echter de weerstand te groot (leidingen te smal, opvoer hoogte te groot, enz.) dan verminderd de doorstroming, waardoor de koeling niet toereikend is en ontstaat er kalk. In het ergste geval, bij een extreem dikke laag kalk, blokkeert de rotor en brandt de motor door. Verkalking kan met ontkalker of azijn opgelost worden.

 

 

Handleiding Aquaforte DM Vario pompen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...